pretrazivaci

Jos koja rec o GOOGLE.....

Generalna — Autor mstankovic @ 11:16

Trenutno najpopularniji domaći, kao i svetski, pretraživač jeste Google.Na svetskoj sceni ne vidim mu ozbiljnu konkurenciju, dok kod nas je samo pitanje vremena kada će Pogodak preuzeti tron.Srpska verzija Google-a ne podržava dvojezične rezultate pretrage, i veoma često kao pogodak ''zaluta'' hrvatski ili bosanski pa čak i ruski sajt, što kod Pogot-ka nije slučaj.Očigledno da se ljudi iz Google-a nisu dovoljno pozabavili tom tematikom, inače ne verujem da je to problem koji oni ne mogu da reše.U svakom slučaju, imaju znatno veću bazu od Pogotka i brži odziv.

 


Pogodak

Generalna — Autor mstankovic @ 11:13

Najmadji domaći pretraživač.Delo Slovenaca koji su posle uspeha u svojoj zemlji i Hrvatskoj došli kod nas i napravili najozbiljniji pretraživač.Radi kao sinteza mete jer koristi bazu Googla, i kroler pretraživača jer ima i svoje krolere i svoju bazu koju administriraju ljudi, zbog čega podseća i na web direktorijum.U prevodu, izvukli su najbolje osobine svih pretraživača i napravili do sada najbolji search engine kod nas. Zbog svojih mogućnosti uveren sam da će uskoro postati najpopularniji domaći pretraživač.Treba pomenuti da je trenutno jedini koji za upit na jednom pismu daje rezultate i na drugom i to vrlo lepo sortirane.Da jedini prepoznaje koren reči, što znači da ima podršku za padeže.


Problemi domacih pretrazivaca 3

Generalna — Autor mstankovic @ 18:01

Sledeća jezička karakteristika nešeg govornog područja je u tome što za razliku od npr. Engleza koji nemaju ni jedan, mi imamo čak 7 padeža.Tako da je poženjno da pretraživač pored svih pomenutih mogućnosti iz predhodnih clanaka, ima i sposobnost da prepozna koren reči.Izricno je pričati o komplikovanosti ovog zahteva.Ukoliko pretraživač ne podržava ovu opciju, a korisnik otkuca ''novine'', ostaće uskraćen za stranice na kojima piše npr. ''novinama'', što nije dobro za popularnost.


Problemi domacih pretrazivaca 2

Generalna — Autor mstankovic @ 17:59
Neophodno je pomenuti da smo jedna od vrlo retkih zemalja koja ima dva pisma.Ćirilicu koja je službeno pismo i latinicu koja je mnogo više zastupljena na web-u zbog sličnosti sa alfabetom.To znači da bi naš pretraživač morao da nam za upit na latinici izlista i rezultate na ćirilici i obrnuto, što je zaista komplikovana procedura. Medjutim, ni to nije sve što se pisama tiče.Domaći pretraživač bi morao da nam za upit na latinici da i rezultate pretrage za taj isti upit na alfabetu, odnosno bez slova: č, ć, š, ž, ђ Nije potredno pominjati da se očekuje i obrnuto.

Problemi domacih pretrazivaca 1

Generalna — Autor mstankovic @ 17:46
Možda najveći problem domaćih pretraživača jeste odrediti koji je to domaći sajt.Da li su to svi sajt-ovi koji su na .yu domenu?Postoji veliki broj sajt-ova na engleskom jeziku koji se nalaze na .yu domenu.Oni nikako ne spadaju u domaće sajt-ove.Skoro polovina naših sajt-ova se nalazi na .com domenu.Njih treba indeksirati.Tu su i ostali domeni: .net, .org,... Dolazimo da zaključka da su domaći sajt-ovi oni koji su pisani za naše govorno područje.Ali kako napisati algoritam za kroler koji pravi razliku izmedju srpskog i bosanskog koji su veoma slični jezici?U takvim problemima, odnosno rešenjima tih problema se i vidi vrednost pretraživača.
 
NAPOMENA:Takvi problemi,sto se tice domena,uglavnom su u danasnje doba prevazidjeni uvodjenjem domena .rs za nase podrucje i domena .ba za pomenuto bosansko podrucje.Tako da gore pomenuti materijal je vezan za, sad vec, blisku istoriju pretrazivaca,tj. polako pocinju da jenjavaju. 

DOMAĆI SEARCH ENGINE 2

Generalna — Autor mstankovic @ 19:22

Domaći pretraživač predstavlja posebnu vrstu specijalizivanog pretraživača, koji je ograničen na govorno područje.Sve opšte vrste pretraživača, o kojima je bilo reči, mogu se naći i kod nas, što znači da i svi problemi koje imaju oni imaju i domaći, uz još mnogo jezičkih problema.

 


DOMAĆI SEARCH ENGINE 1

Generalna — Autor mstankovic @ 19:18
Domaći Internet je veoma mali.Procenjuje se na oko 50 000 sajt-ova.Donekle ta brojka se može opravdati lošom finansijskom situacijom gradjana, ali podatak koji zapanjuje je da samo 3% stanovništva izvan Beograda koristi Internet.Globalna mreža u našoj zemlji dostupa je korisnicima od 1998., dok je u 1997. postojala samo Akademska mreža.

Napredno pretrazivanje.....

Generalna — Autor mstankovic @ 11:07
 Pored standardnog, ozbiljniji pretraživači nam nude i napredno pretraživanje, kako bismo lakše došli do željene informacije.U tabeli su dati operatori koji nam u tome pomažu.      
PretragaOperatorPrimer
Uključiti u pretragu+Da bi našli Ministarstvo pravde u Beograd Search: Ministarstvo pravde + Beograd
Uključiti jedna ili drugi u pretragu ORDa bi našli let za Podgoricu ili TivatSearch: Let za Podgoricu OR Tivat (‘OR’velikim slovima)
Pretrag opsega brojeva..Da bi našli telefon izme 100 i 200eSearch: Telefon 100e..200e
Pretraga sinonima ~Da bi smo našli kulinarske informacijeSearch: ~kuvar
Pretraga domena : Da bi smo našli odrenu temu na site-uSearch: ict:www.bccs.edu.yu

Google

Generalna — Autor mstankovic @ 11:37

Kao šlag na tortu, Google je uveo još jedan parametar za sortiranje a to je koliko linkova sa različitih sajt-ova vodi do tog sajt-a.Što više linkova sa što više sajt-ova, govori da je sam taj sajt vrlo ozbiljan i da ga treba visiko rangirati.Zbog ovih prednosti, vrlo jednostavnog interfejsa bez opterećujućih popapova i grafike i veoma brzog odziva Google je veoma brzo postao vodeći pretraživač stavljajući u drugi plan Altavistu i Yahoo.Treba pomenuti saradnju sa Alexa.com-om koji pravi rang listu najposećenijih sajt-ova što je još jedan merodavan kriterijum za uspešno sortiranje.


Google

Generalna — Autor mstankovic @ 11:35

Ovaj pretraživač je postao vodeći iz dva vrlo jednostavna razloga a tiču se najbitnije stvari kod pretraživanja a to je sortiranje.Naime ljudi koji su odgovorni za sortiranje su napravili algoritam takav da je veoma bitno mesto gde se nalazi tražena reč,odnosno da svako mesto ima svoju težinu.Tako, reči u domenu su najteže, zatim dolaze naslovi sajt-ova, pa naslovi stranica pa tek onda same reči kao sadržaj strane.Ovaj sistem je u mnogome unapredio rangiranje i okrenuo ga potpuno ka korisniku.

 


Google

Generalna — Autor mstankovic @ 11:32

Nije moguće pričati o search engine-u, a ne pomenuti trenutno najveće ime u toj oblasti. Google je jedan od najmladjih ozbiljnijih pretraživača.Poznato je da je duže vreme radio sa minusom ali je imao cilj i uspeo je u tome.Od samog početka do danas Google svoje sponzore odvaja od rezultata pretrage zbog čega je stekao poverenje ogromnog broja korisnika.Jedan podatak govori da 21% korisnika Interneta Google drži kao home page.


Problemi pretrazivaca 3

Generalna — Autor mstankovic @ 11:29

Sledeća stvar koja se javlja, koja je za korisnike problem, a za pretraživače nije, jesu sponzori.Naime, pretraživači koji su se okrenuli malo više ka profitu su u rezultate pretrage ubacivali i sponzore i to vrlo dobro kotirane, iako nisu zadovoljavali upit korisnika.Takvi pretraživači su, logično gubili poverenje i posećenost a samim tim i sponzore.Sledeći problem koji se javlja jeste dupliranje pogodaka odnosno jedan korisnik-više domena.Korisnik ne želi da na listi pogodaka vidi npr. www.link.com i www.link.net ukoliko su to potpuno iste prezentacije.Problem je u tome koji prikazati a koji ne.Svaki pretraživač to rešava na svoj način ali je Google u tome najbolji.O tome ce biti reci kasnije. Ništa manji problem je više korisnika-jedan domen.To je karakteristično za domaće provajdere koji svojim korisnicima omogućavaju postavku njihovih prezentacija na svom serveru pa imamo npr. www.eunet.co.yu/korisnici/2005/petarpetrovic.


Problemi pretrazivaca 2

Generalna — Autor mstankovic @ 18:23

Najveci problem danasnjih pretrazivaca jeste ogroman broj podataka i informacija i kako ih sortirati odnosno rangirati.Cilj je napisati pretrazivac koji ce svoje podatke u bazi sortirati na nacin na koji će biti od najveće pomoći korisnicima cak i u situaciji koje je vrlo cesta a to je da ni sam korisnik ne zna sta trazi.Odnosno, potrebno je napraviti algoritam koji ce rangirati pogotke.U pocetku se rangiranje zasnivalo na tome koliko se puta trazena rec nalazi na strani.Sto vise puta, to bolje mesto na pretrazivacu.Ali su web masteri dosli na ideju da pisu kljucne reci istom bojom kojom je i pozadina tako da se reci ne vide a kroler ih vidi i broji.Uskoro je i taj problem bio resen, bar kod ozbiljnijih pretrazivaca, i takvi sajt-ovi su stavljani na crne liste.


Problemi pretrazivaca 1

Generalna — Autor mstankovic @ 18:14

Od pojave Interneta do danas web masteri se trude da budu što bolje rangirani na listi pretrazivaca, jer neka ispitivanja govore da korisnik ide najcesce na prvi, drugi eventualno treci pogodak za trazeni upit.Stoga su web masteri najveci neprijatelji pretrazivaca jer imaju razlicite interese.Ljudi koji prave pretrazivac, prave ga tako da bude od koristi i da bude efikasan kako bi stekao poverenje i posecenost a samim tim i profit, dok je web masterima u interesu da privuku korisnike Interneta na svoj sajt iako on nema veze sa potrebom korisnika.Zbog toga su i kroleri imali svoj razvitak od najjednostavnijih (ako je moguce reci za njih da su jednostavni) do ovih trenutno aktivnih koji uspevaju da prevazidju vecinu problema koje im zadaju web masteri.


Meta pretrazivaci

Generalna — Autor mstankovic @ 11:06
Pitanje je da li ovakav pretrazivac mozemo uopste nazvati pretrazivacem, jer u najvecem broju slucajeva ne poseduje svoju bazu vec koristi tudju, najcesce baze krolerskih pretrazivaca.Odnosno, omogucava nam da pretrazimo pomocu naprednog pretrazivaca a da zaobidjemo njegov interfejs, sto i nije neka prednost, ali jeste to sto meta pretrazivaci najcesce koriste baze od vise pretrazivaca, tako da je veca verovatnoca da za odredjeni upit dobijemo trazeni rezultat.Medjutim, tu se javlja problem dupliranja pogodaka, zbog cega je potrebno programirati odredjene filtere koji ce taj problem resavati.

Powered by blog.co.yu